Obracamy się w trójkącie
„Marketing sportowy należy rozumieć jako działania podejmowane przez specjalistów marketingu produktów przemysłowych i usług, którzy wykorzystują sport jako instrument promocji produktów i usług. Te działania realizowane są poprzez sponsoring sportowy.”
Jest to pierwsza definicja "marketingu sportowego" zaczerpnięta z amerykańskiej prasy autorstwa L. Kesler z 1979 roku. Cytowana powyżej definicja powstała w otoczeniu, w którym organizacje i związki sportowe, kluby oraz zawodnicy nie używali narzędzi zarządzania marketingowego. Współcześnie, kiedy sport jest powszechnie wykorzystywany do kreowania i rozwijania marek rynkowych, a organizacje sportowe i kluby wykorzystują narzędzia marketingu strategicznego i świadomie budują swoje pozycje konkurencyjne, uproszczenie sprzed prawie 30 lat jest archaizmem.
Polscy specjaliści konsekwentnie przywołują definicje, według których w zakres marketingu sportowego wchodzą tylko dwa podstawowe obszary, jednak my w portalu MarketingSportowy.pl wyróżniliśmy jeszcze jeden obszar zainteresowania marketingu sportowego:
1
2
3
Marketing przedsiębiorstw realizowany poprzez sport.
Marketing produktów i usług związanych ze sportem.
Marketing organizacji sportowych.
02
Taka interpretacja marketingu sportowego, która uwzględnia również marketing organizacji sportowych, to kombinacja myśli i definicji zaproponowanych pod koniec lat dziewięćdziesiątych przez takich autorów jak M. Shank, A. Evans oraz D. Shilbury. Jako twórcy portalu opowiadamy się właśnie za tą definicją marketingu sportowego, ponieważ w przeciwieństwie do pierwszych opracowań, uwzględnia ona strategiczny charakter zarządzania organizacją sportową. Zarządzania, którego celem jest nie tylko osiąganie wyniku sportowego ale również rozwój organizacyjny i ekonomiczny.
Marketing przedsiębiorstw wolnorynkowych realizowany poprzez sport
Wykorzystuje sport i widowiska sportowe do promowania produktów i marek. Używa sponsoringu jako najskuteczniejszego instrumentu współpracy przedsiębiorstw rynkowych z organizacjami sportowymi. Chociaż wykorzystuje skojarzenia ze sportem to często odnosi się do promowaniem marek i produktów niezwiązanych z uprawianiem sportu. Potocznie uważany za jedyną dziedzinę marketingu sportowego.
Marketing produktów i usług sportowych
Marketing produktów sportowych, usług i widowisk skierowany do konsumentów sportu polega na wykorzystywaniu marketingu do promowania uczestnictwa w sporcie i widowiskach sportowych.
Marketing organizacji sportowych
Nie jest zawężony wyłącznie do tworzenia produktu sportowego. Dotyczy budowania organizacji sportowej, która zarządzana w zaplanowany sposób: kreuje kulturę organizacji, skupia się wokół wartości symbolizowanych przez markę, i w celowy sposób, komunikuje się z otoczeniem. Celem takiego sposobu zarządzania organizacją sportową jest przyciągnięcie sponsorów, widzów, zdobywanie finansowania i angażowanie do współpracy przedsiębiorstw rynkowych.